Resa med rullstol

En blogg som förhoppningsvis inspirerar andra funktionshindrade till att ge sig ut på resor runt om i världen. Vi riktar oss främst till personer i manuell rullstol då det är så frugan tar sig fram här i världen (maken är gående). Tanken med bloggen är att vi vill dela med oss av våra erfarenheter när det gäller resande och att ge tips och råd kring de platser vi besöker. Välkommen in till vår blogg!

Vi är iväg igen! Och det började med flygstrul...

Publicerad 2016-06-23 06:51:06 i Asien,

Då är vi på resande fot igen!

Vi tyckte så otroligt mycket om Khao Lak och framförallt hotellet The Waters, så vi bestämde oss för att åka hit på vår sommarsemester. Sagt och gjort, nu sitter vi här! Dock blev det en tråkig repris av hitresan... För likt hitresan i februari så började det med strul med flygplanet som vi skulle flyga med. Och likt förra gången så var det även denna gång något som var fel med flygplanets data. Skillnaden den här gången jämfört med förra var att vi flög med Air Berlin och att vi kom faktiskt iväg till slut. Tyvärr blev det inte bättre än att de 2.5 h som vi hade på oss att byta flyg i Düsseldorf försvann ganska fort och när vi landade så hade den tiden passerat och vi missade vårt anslutningsflyg.

Besvikna och med tunga steg gick vi till Air Berlins servicedisk och fick där reda på att vi skulle få sova en natt på hotell för att sedan dagen därpå först flyga ner till München för att sedan flyga vidare till Phuket via Bangkok. Det var inget annat att göra att ta med sig väskorna och gå den korta sträckan till hotellet. Här måste vi dock ge assistansen i Düsseldorf en extra guldstjärna i kanten, för inte nog att dom hämtade upp oss vid planet. Dom följde dessutom med hela vägen till hotellobbyn och dessutom hämtade dom upp oss i lobbyn på morgonen dagen efter när vi skulle gå tillbaka till flygplatsen för att checka in på nytt. Stor guldstjärna till dom! Vi byter gärna i Düsseldorf igen!

Från ovannämnda flygplats gick resten av resan sedan som på räls. Mellan München och Bangkok reste vi med en, i stort sett, folktom jumbojet vilket gjorde att när man ville sova så var det bara att ta ett helt fyrsäte i mitten helt för sig själv och breda ut sig fullständigt. Kändes nästan som att vi reste i ett eget stort privatplan.

Personalen på Thai Airways var dessutom hur gulliga som helst så vi reser gärna med dom igen. Assistansen på flygplatsen i Bangkok fungerade alldeles utmärkt den också och bytet gick utan problem.

Framme i Phuket fixades snabbt en taxi innan färden gick mot vår slutdestination Khao Lak och vid lunchtid lokal tid kunde vi äntligen checka in en dag försent. Vi har förstås sparat alla boardingkort, bagagetaggar, kvitton etc för att vi ska kunna få ut ersättning för att vi missade en dag här.

Efter en liten promenad med efterföljande lunch passade frugan på att vila en stund medan maken plumsade i poolen i den 30-gradiga värmen och gottade sig vid poolkanten med en bok.
Vid middagstid så begav vi oss mot vårt kära restaurang på stranden. Tyvärr så är det ju lågsäsong här i Thailand och det märks. Mycket är stängt och så även vår älskade strandrestaurang. *snyft* Middagen åts istället på en restaurang som heter Siam. Det tog en bra stund innan vi fick maten men i övrigt var restaurangen helt okej.

Dagen är just nu oplanerad, det lutar åt poolhäng med tillhörande yatzy-spelande för hela slanten eftersom vädret är på vår sida med strålande solsken och en molnfri himmel.