Resa med rullstol

En blogg som förhoppningsvis inspirerar andra funktionshindrade till att ge sig ut på resor runt om i världen. Vi riktar oss främst till personer i manuell rullstol då det är så frugan tar sig fram här i världen (maken är gående). Tanken med bloggen är att vi vill dela med oss av våra erfarenheter när det gäller resande och att ge tips och råd kring de platser vi besöker. Välkommen in till vår blogg!

Ayia Napa och Larnaca

Publicerad 2017-01-02 19:25:00 i Europa,

Våra två första dagar på Cypern har vi ägnat åt att besöka två olika städer på Cypern - vi började med Ayia Napa igår och fortsatte med Larnaca idag.

Gårdagen började lugnt. Efter frukosten så ringde vi hem via Skype och sjöng för en av jubilarerna som firade födelsedag igår, innan vi satte oss i bilen och begav oss på utflykt till Ayia Napa för att se oss omkring där och besöka vårt internationella stamhak - Hard Rock Café.
Det märktes tydligt att det är lågsäsong för vi såg inga fulla ungdomar och knappt några andra människor heller för den delen. Det var som en lugn tyst småstad där det mesta var stängt. Lite som Khao Lak var i somras kan man säga. Fast det mesta var nog stängt p.g.a. att det var nyårsdagen. Hard Rock Café var dock öppet! Förutom att det var ganska kallt inne i restaurangen så smakade maten bra. Deras bruschetta, som vi delade på till förrätt, var verkligen en förrätt ”to-die-for”. Utan tvekan den godaste bruschetta vi någonsin har ätit! Hamburgarna smakade helt okej men var tyvärr ganska kalla redan när dom serverades. Vi var båda överens om att vi hellre ätit en varsin bruschetta och skippat hamburgarna, men det är lätt att vara efterklok… På hemvägen fick vi känna på det cypriotiska regnet med några blixtar som lyste upp den mörka himmelen. Väldans mäktigt var det!

Dagens utflykt gick till Larnaca och solen lyste över oss från en i princip molnfri himmel och luften erbjöd 14 gradig värme. Sämre hade man kunnat ha det! Väl framme tog vi en lång promenad utmed strandpromenaden och njöt av frisk havsluft och lite fotografering innan vi styrde kosan mot kvällens restaurang som vi hade fått nys om via Tripadvisor. Vi valde att äta middag på en libanesisk restaurang som heter Maqam Al-Sultan eftersom den restaurangen hade fått mycket bra betyg på användarna på Tripadvisor. Ett betyg som vi instämmer till fullo i!
Vi beställde in en Meze med massa smårätter och maten smakade verkligen gudomligt gott! Att få äta sig proppmätt på en fantastisk god middag, och dessutom få med sig resterna i doggy bags, för endast 39 euro för två kändes verkligen lyxigt. Hit ska vi absolut åka tillbaka till innan vi flyger hem till Sverige igen. Efter denna smakupplevelse så styrde vi kosan hem till Nicosia igen för att ladda batterierna inför morgondagen då vi tänkte besöka östra sidan av ön.